-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16832 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

اگر استعمال عطر و ادكلن براي زنان حرام است، چرا جلوي بوتيك ها گرفته نمي شود؟
الف) همانگونه كه خود مي دانيد موارد استفاده از عطر وادكلن تنها منحصر در استفاده هاي حرام نيست تا هزينه ساخت و تدارك فروش و تهيه مغازه و... جملگي بي مورد و عبث باشد بلكه استفاده هاي فراوان مجاز و حتي مستحب دارد كه موجب نيل به اجر و پاداش وافر مي گردد. بله اگر هيچ مورد استفاده مجاز نداشت جز استفاده حرام (همانند شراب) در اين صورت تمام سرمايه هاي هزينه شده در راه آن نه تنها بيهوده و عبث، بلكه حرام مي بود. همانگونه كه تدارك وسايل ساخت خمر حرام است چون استفاده اي جز ساخت خمر كه استفاده آن كاملاً حرام است ندارد. عطر وادكلن تنها يك مورد استفاده حرام و غيرمجاز دارد و موارد استفاده مجاز آن بسيار فراوان است و حتي يك مورد استفاده غيرمجاز در برابر انبوه استفاده مجاز آن قابل استناد نيست تا بگوييم بايد مغازه هاي فروش آنها را تعطيل نمود. ب ) لازم به يادآوري است كه معطر بودن هميشه خوب است و ثواب دارد، حتي براي شما و در داخل آشپزخانه يعني معطر بودن پسنديده است و ثواب دارد، چه شخصي باشد چه نباشد ودر آداب همسرداري و خانواده، افزون بر معطر بودن، براي همسر خود بوي خوش استعمال كردن ثواب دارد و نيكو است. بنابراين خودمعطر بودن نيك است و اگر تحريم شده است آن هم استفاده از آن در مكان خاص تحريم شده است. به بيان ديگر اينگونه نيست كه استعمال عطر و ادكلن در مكاني مجاز و در مكان ديگر غيرمجاز و حرام باشد، بلكه حتي در پستوخانه و آشپزخانه نيز اگر براي خوشايندي ديگران (نامحرم) انجام بگيرد حرام است. يعني استعمال آن در مواردي كه باعث خوشايندي و جلب توجه و استشمام نامحرم گردد حرام است هر چند در آشپزخانه باشد، لذا شما مي توانيد در هر مكاني از آن استفاده كنيد مگر جايي و يا به كيفيتي كه مورد استشمام و جلب نامحرم قرار نگيرد. ازاين روي استفاده برخي از عطرها كه فقط خود فرد بوي خوش آن را احساس مي كند (يعني عطرهاي ملايم و خفيف) كه ديگران آن را احساس نمي كنند اشكال ندارد (به خصوص اگر چادر مي پوشيد) در واقع اگر ديگران (نامحرم) اي بوي خوش را احساس نكنند نه تنها مرتكب حرام نشده ايد بلكه به ثواب نيز نائل گشته ايد. كافي است از عطرها و ادكلن هاي خفيف و ملايم استفاده كنيد، به ويژه استعمال بوي خوش مطلوب بوده و به هنگام نماز و براي همسر ثواب بسيار دارد كه اميدواريم با رعايت شرايط استعمال آن نه تنها مرتكب حرام نشده بلكه به ثواب مي رسيد. اگر دقت كنيد اين حالت اختصاص به عطر و ادكلن ندارد و وسيله و كاري اگر با رعايت شرايط به كار گرفته و استفاده شود پسنديده و الا ناپسند است، حتي خوردن آب و استفاده از چاقو و...

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.